Vihorlatské múzeum v Humennom pozýva všetkých milovníkov umenia a obdivovateľov fantazijného sveta insitných umelcov do areálu Expozície ľudovej architektúry a bývania (skanzen) Vihorlatského múzea na 13. ročník medzinárodného výtvarného plenéru INSITA 2017.
Podujatie bude prebiehať v dňoch 9. – 14. júla v atraktívnom prostredí skanzenu s pôvodnými drevenými obytnými a hospodárskymi objektami z obdobia 19. a 20. storočia a dominantou skanzenu – drevenou cerkvou sv. Michala Archanjela.
Tvorba umelcov, účastníkov plenéru, bude v priebehu šiestich dní v skanzene prístupná širokej verejnosti. Záujemcovia majú jedinečnú možnosť zúčastniť sa v rámci prehliadky skanzenu tvorivého procesu insitných umelcov – maliarov a rezbárov, ktorých znalci nazývajú umelcami čistého srdca (slovo insita z latinčiny znamená pôvodný, vrodený). Ich tvorba je nezávislá na výtvarných trendoch a ich výpoveď vo vzťahu k realite je osobitým vyjadrením každého umelca. Je neopakovateľným a výnimočným tlmočením pocitov so znakmi nevtieravej, láskavej a nežnej imaginácie, vloženej do dreva, hliny, kameňa, skla a farieb.
V aktuálnom ročníku bude v skanzene Vihorlatského múzea v Humennom tvoriť desať umelcov z piatich európskych krajín – zo Slovenska (maliari Jozef Pavlík, Miroslav Potoma a rezbár Martin Mešša), Česka (maliarka Eva Filipová), Poľska (rezbári Marian Pażucha aMarian Garwona), Srbska (maliarky Ana Knjazovic a Klara Babka) a Ukrajiny (maliarky Svitlana Starodubceva a Zoryna Hutsulyak). Časť diel vytvorených v rámci plenéru sa stane, tak ako každoročne, súčasťou zbierkového fondu Vihorlatského múzea v Humennom a počas letnej sezóny budú diela voľne prístupné v skanzene. Doteraz podporilo myšlienku vzájomného rozvíjania výtvarných zručností a kultúrnej výmeny skúseností s dôrazom na insitný a ľudový prejav vyše stošesťdesiat umelcov z takmer desiatich európskych krajín.
Projekt uchovávania a rozvíjania insitného umenia a tradičnej ľudovej tvorby vo Vihorlatskom múzeu v Humennom s medzinárodným zastúpením v tomto ročníku podporili z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, Národné osvetové centrum Bratislava a Prešovský samosprávny kraj.